Strandings historier

Den norske fjordbåd ”Ravik”s stranding og forlis ved høfde Q i 1972.

Finn Ruby beretter følgende om ”Ravik”s stranding:

En sommerdag i august betragtede jeg i kikkert et skib tæt ved kysten.  Først troede jeg, at det var et undersøgelsesskib, der tog vandprøver, men pludselig satte de en båd i vandet.  Vejret var dårligt med NV kuling og en del brænding, og det var derfor slet ikke vejr til at sætte en båd i land.  Jeg kørte sammen med min far, som var opsynsmand ved redningsstationen, ned til stranden, hvor vi så båden med en mand i kæntre i brændingen.  Vi fik hurtigt manden, der var i en noget forkommen tilstand, bjerget i land.

Efter et bad og iført tørt tøj fortalte han på engelsk, at de var to mand om bord på vej fra Norge til London med skibet, som skulle bygges om til lystfartøj. De havde haft problemer med motoren både nord for Hanstholm og senere om natten på vej mod Thyborøn, hvor de havde affyret en nødraket, som dog eksploderede under affyringen.  De var begge blevet forbrændt i ansigtet og havde fået deres tøj noget  gennemhullet. Ved Fjaltring var det så meningen, at den ene skulle forsøge at komme i land efter hjælp. Da vejret blev  dårligere hen under aften, blev redningsbåden i Torsminde anmodet om assistance.  De bjergede så den anden mand om bord og sejlede ham til Torsminde.  ”Ravik” blev ankret op ud for Fjaltring, men da vejret senere friskede meget op, sprang ankerkæden, og båden drev mod land og strandede syd for høfde Q ca. 100 m fra land.

Næste morgen svømmede den fremmede ud til ”Ravik”, hvor han skulle hente nogle vigtige papirer, bl.a. 3 stk. pas.  Han fortalte os, at han havde været officer i NATO – i efterretningstjenesten, at han talte flydende spansk, engelsk og tysk, men ville i øvrigt ikke fortælle om sit tilhørsforhold,  ud over at han blot havde hjulpet en bekendt, en engelsk automobilforhandler, med at sejle båden til England.  ”Ravik” blev senere forsøgt bjerget af Jyske Trænregiment fra Holstebro, men trods mange snedige forsøg blev det nødvendigt at bortsprænge vraget.

Som et kuriosum til historien fik jeg den formidable sum af kr. 50.-, hvoraf skattevæsenet berigede sig sin andel på kr. 20.-. Det er i øvrigt den sidst kendte redningsbedrift ved Fjaltring.

Teksten er fra udstillingen i den nedlagte redningsstation Tuskjær.

      


© Fjaltring Trans Lokalarkiv